Annons:
Etikettreflektioner
Läst 6200 ggr
siddelina
2011-02-05 08:58

Nöjd med mig själv

Jag måste skryta lite. Igår var jag ute på facebook och såg att en vän hade skrivit ett meddelande om att hon skulle stänga ner sitt konto. Detta för att hon själv upplevde att hon låter facebook ta för mycket tid och hon mår inte bra av att ha det så. Reaktionerna lät inte vänta på sig. Hon hade flera kommentarer där vänner bönade och bad för att hon inte skulle stänga ner sitt konto, utan de ville ha henne kvar.

Jag själv stannade upp och läste vad hon hade skrivit och insåg att det är hennes beslut och då vill jag stödja henne istället för att tala om vad jag tycker hon ska göra. Så jag skrev helt enkelt att om det var hennes vilja så skulle hon stänga ner sitt konto och må bra över sitt beslut. Det är ju inte så att hon försvinner som vän, bara för att hon stänger ner sitt facebookkonto. Det är ju egentligen bara för mig att lyfta luren och ringa till henne om jag vill något.

Jag är så nöjd över mig själv. Jag kom inte med pekpinnar, jag bara konstaterade att "okej, vill hon stänga ner sitt konto, så är det rätt för henne" och så släppte jag det. Jag inser att jag nått en ny nivå. Tidigare ville jag tala om för människor vad de skulle göra, men det behovet har jag släppt och istället tänker jag att människor följer sin egen väg och jag vet egentligen inget om vad som är rätt eller fel för dem.

Känns skönt tycker jag … Skrattande

Annons:
[Tunridan]
2011-02-05 16:36
#1

Härligt! Skrattande

siddelina
2011-02-05 17:16
#2

Ja, Tunridan, det känns bra. Jag känner själv irritation när människor inte kan respektera mina beslut och ett måste att behöva försvara mig när de kommer med "sina åsikter och råd" som jag inte har bett om.

Vad jag tänker nu är att andra människor inte behöver gilla det jag gör om de inte vill det. Det är upp till dem, det viktigaste är att jag gillar det jag gör … Skrattande

Idag var jag inne på fb och såg att hon trots allt hade stängt ner sitt konto och jag tänker att hon förhoppningsvis fick den bekräftelse som hon behövde för att göra det som kändes bra för henne.

[rore]
2011-02-06 18:54
#3

#0

Härligt Siddelina!

[Heli-Maria]
2011-02-06 23:43
#4

vilket bra inlägg!

jag gjorde samma sak, vill inte vara "nåbar" dygnet runt och svara på allt direkt, för att visa intresse.

Mina vänner har fått lära sig att maila mig, eller ringa mig, skickar de mail, så vet de att jag svarar när jag vill. Det kan ta veckor utan att jag svarar och det känns bara skönt.

Det har blivit ett "måste" att kolla upp allt. När vi äter middag, om telefonen ringer, då förbjuder jag någon att svara. Telefonen visar ändå vem som ringt och är det riktigt viktig, så ringer de igen.

Nej, ta det lugnt. Dagen kan komma när du vill tillbaka, men då är det på dina villkor, i den takt du vill. Då kommer man ifrån att vara online-o-holic.

Var dig själv, stressa inte, gör saker när viljan finns där, då är du lugn och folk lär sig att du vill ha lite tid emellan.

Lycka till!

Varma hälsningar

Heli-Maria

siddelina
2011-02-07 17:38
#5

#4 Häligt att du tagit beslutet att inte vara tillgänglig dygnet runt. Precis som du skriver så hör folk av sig igen om de vill något viktigt.

Det är så lätt att fastna i fällan att vilja uppdatera sig hela tiden på internet, tänker jag. Har själv märkt av att detta syndrom att tiden rusar iväg när jag sitter vid datorn och inget annat blir gjort, bara surfande på måfå.

Igår hade jag en helt datorfri dag. Jag låg på soffan och tittade på film hela dagen. Jätteskönt!

Håller absolut med dig i att man inte ska stressa. Livet blir inte bättre för att jag bränner ut mig i mina försök att åstadkomma något.

[Heli-Maria]
2011-02-08 03:16
#6

Visst hade du väl en bra datorfrri dag Siddelina!!

Lusten för internet vaknar tilll liv igen, när man fått det break man behöver.

Jag tror många fler behöver sådana dagar…att se på en film, läsa en bok, ringa vänner

eller göra något man bara vill, så man får ny härlig energi…

Varma hälsningar!

Heli-Maria

Annons:
siddelina
2011-02-08 19:09
#7

#6 Javisst, det hade jag. Det var obeskrivligt skönt att låta datorn vara. På kvällen satt jag desto längre vid datorn, men fick något gjort då.

szirius
2011-02-16 16:04
#8

# 0 jättehärlig upplevelse, eller hur? När man inser att man själv blir fri av att låta andra vara fria -  man behöver inte ha åsikter om allt, det vackraste man kan göra är många gånger att lyssna och bekräfta att man hört.

Jag har en vän som brukar svara " jag hör dig" i hennes mailsvar….det räcker liksom…när jag har behov att älta nåtOskyldig…. " jag hör dig". Det är kärlek.Inga pekpinnar, inga åsikter, hon låter mig finnas i det, står där och " håller min hand" tills känslan givit sig iväg. Och jag försöker vara likadan tillbaks till mina vänner.

siddelina
2011-02-17 20:52
#9

#8 Ja, det är härligt. Känns mycket bra att jag insett att jag inte ska styra andras liv, utan mitt eget. Låter som en bra vän du har, jag tänker att det är nog vad människor vill, att bli bekräftade och sedda.

Jag går hos en jobbcoach, hon är certifierad och "riktig" coach. Innan jag träffade henne kände jag mig lite ur balans, ledsen och nere. En timme senare när jag steg ut på gatan igen, såg jag allt det vackra i världen runt omkring mig … Det gör mycket att bli bekräftad för den person man är. Jag känner mig värdefull!

Upp till toppen
Annons: